Sitio actualizado en  octobre 2019  /  Visitas: 742711  

Volume 14 / Issue 1
Abril 2018
(Re) Knottings
ISSN 1553-5053


Summary

In this work we analyze some concepts that were expressed through the lyrics of the Blues Classic Female songs that show how this musical and cultural movement also functioned as a tool of political and social participation. To do this, we first reconstruct the main characteristics of the slave system and the place that women of color occupied in it and then, describe the changes that occurred after the elimination of the slave system.
Second, from three main axes, we analyze the discourse expressed by these women through their songs. The first axis has to do with the mentions of monogamous and heterosexual marriage. The second refers to the possibility of freely expressing their sexual desires and, thirdly, the externalization of their individual experiences on gender violence and mistreatment by their husbands, transforming them into collectives.

Keywords : Female Classic Blues | women of color | emancipation | discourse

The Classic Women’s Blues

Lucía Busquier
Mariana Massó

This article is, for the time being, only available in Spanish : El Blues Clásico Femenino




Copyright/Permisos : Los Editores de Aesthethika.org mantienen el copyright de Aesthethika. Todos los derechos de los materiales aqui publicados estan reservados. Porciones mínimas de estos escritos pueden ser copiados y citados sin permiso de los editores, siempre y cuando la siguiente nota se adjunte a las copias : "Copyright de Aestethika.org. Copiado con permiso de los Editores". Este permiso es solo válido para un número reducido de copias del material aquí publicado, y sólo para uso académico o didáctico. A tal fin las copias deben ser 1) gratuitas para los estudiantes/ interesados (2) el material copiado debe incluir la nota antedicha y las referencias bibliográficas.


Número Actual
Volumen 15 / Número 2
Editorial [pp. 1-5]
La caricia del tiempo
Elizabeth Lira Kornfeld 
Juan Jorge Michel Fariña 
M. Brinton Lykes 
[Descargar PDF]
[pp. 7-12]
Cinco semblanzas sobre Ignacio Martín-Baró
Adrianne Aron 
Esteban Costa  
José Luis Henríquez 
Simone Lindorfer 
Vicky Steinitz y Elliot Mishler 
[Descargar PDF]
[pp. 13-22]
La caricia violenta
Diego Fonti 
[Descargar PDF]
[pp. 23-26]
"Geste à peau" : Martín Baró y Suzanne Hommel : una interlocución filosófico-analítica
Eduardo Laso 
[Descargar PDF]
[pp. 27-32]
Formas y contenidos. Experiencias de aprendizaje
Hebe Silvina Rigotti 
[Descargar PDF]
[pp. 33-43]
La identidad como inscripción del sujeto en la historia, en el film I’m not your negro
Silvina Gómez Rennella 
[Descargar PDF]
[pp. 45-46]
La Otra llamada del Río
Haydée Montesano 
[Descargar PDF]
[pp. 47-50]
El fondo Ignacio Martín-Baró en sus veinticinco años
Ben Achtenberg 
Joan Liem 
[Descargar PDF][Descargar PDF]
[pp. 51-54]
Psicología de la caricia
Ignacio Martín-Baró † 
[Descargar PDF]
[pp. 55-63]
Bibliografía de Ignacio Martín-Baró
[Descargar PDF]
Reseña de artículo [pp. 65-66]
"Liberation Psychology and Pragmatic Solidarity : North-South Collaborations through The Ignacio Martín-Baró Fund". Peace and Conflict : Journal of Peace Psychology.
Erin Sibley 
M. Brinton Lykes 
[Descargar PDF]
   

aesthethika // Revista internacional de estudio e investigación interdisciplinaria sobre subjetividad, política y arte

Diseño:www.navetrece.com