Sitio actualizado en  mai 2021  /  Visitas: 984931  

Special Issue
March 2019

ISSN 1553-5053


[marron]Summary[/marron]

This article aims to address bioethical and biopolitical issues that arise from the analysis of the TV series “The Handmaid’s Tale” (HBO, 2017), that clearly shows the distinctive characteristics of the patriarchal system regarding the concept of femininity : the social mandate of maternity. Given that films haven’t taken a stand in gender matters, this kind of fiction opens a new outlook in which discussing about these topics is important, as it provides a different way of looking through bioethical narrative. This material allows us to analyze the gestation process from singular aspects of the plot : according to the policy of the current totalitarian regime, fertile women must become surrogate mothers. We emphazise the paradox of the term “surrogate mother”, taking into account that the handmaids aren’t considered the mothers of the children they give birth to, and they are not expected to take care of them as they grow up. The analysis of situational singularities that can be extracted from this story enables us to focus on this particular case, without trying to generalize, and consider the complexity of this issue.

[marron]Keywords :[/marron] Bioethics | Biopolitics | Surrogacy | Surrogate mother

The mandate of birth

Bioethical and biopolitical issues regarding the TV series The handmaid’s tale
Irene Cambra Badii
María Paula Paragis
Paula Mastandrea

Universidad de Buenos Aires, Argentina

This article is, for the time being, only available in Spanish : El mandato del nacimiento




Copyright/Permisos : Los Editores de Aesthethika.org mantienen el copyright de Aesthethika. Todos los derechos de los materiales aqui publicados estan reservados. Porciones mínimas de estos escritos pueden ser copiados y citados sin permiso de los editores, siempre y cuando la siguiente nota se adjunte a las copias : "Copyright de Aestethika.org. Copiado con permiso de los Editores". Este permiso es solo válido para un número reducido de copias del material aquí publicado, y sólo para uso académico o didáctico. A tal fin las copias deben ser 1) gratuitas para los estudiantes/ interesados (2) el material copiado debe incluir la nota antedicha y las referencias bibliográficas.


Número Actual
Volumen 17 / Número 1
Editorial
Series y Desfondamiento
Juan Jorge Michel Fariña 

Prólogo
De cuatro en cuatro
Jean-Claude Milner 

Small Axe
Los 9 del Mangrove
Ignacio Ramírez 
Maiten Rodríguez 

Poco Ortodoxa
Lectura de un posicionamiento subjetivo
Carolina Lizarraga 

The One
El Uno por Uno : entre el amor y la biotecnología
Elizabeth Ormart 

Atypical / The Good Doctor
Cine, series y autismo
Nicoás M. Romero 

“El hombre del magnetófono”
La posición del analista
Pablo Bronstein en colaboración con Eduardo Laso 

El hombre del magnetófono
La violencia de la voz
Carlos Guzzetti 

Contardo Calligaris : In memoriam
PS ! : "La vida eterna sería insoportable" : Un analista en la extimidad
Juan Jorge Michel Fariña 
Mariano Ruano 

Quiero ser quien soy
Torsiones entre la identidad y su derecho en la Serie Ps !
Elizabeth Ormart 

La vida en sus manos
Singularizar una muerte digna
Florencia González Pla 

¿Es la fantasía un delito ?
Ética y ley en la protección de la infancia. Reflexiones sobre paidofilia y pornografía infantil
Gabriela Salomone 

Anticipo de libro
Spoilear el presente : Ver series para ser de nuestra época
Juan Pablo Duarte 

Reseña de libro
Abordajes Psicológicos de la Reproducción Médicamente Asistida
Evelyn Pasquali 

Reseña de libro
"Fragmentos de una memoria Visual. Una propuesta curatorial sobre la obra de Marcelo Brodsky, Albertina Carri y Gabriela Bettini", de Debora Mauas
Florencia González Pla 
Juan Jorge Michel Fariña 

   

aesthethika // Revista internacional de estudio e investigación interdisciplinaria sobre subjetividad, política y arte

Diseño:www.navetrece.com