Sitio actualizado en  septembre 2021  /  Visitas: 1017368  

Volume 16 / Issue 1
April 2020
Fantasy, Playing and Creation
ISSN 1553-5053


Summary :

Comparing the way in which aesthetics gives rise to a form of playing in philosophy with the way in which playing leads to the question about art in psychoanalysis, this article interrogates the function of playing and art in philosophy and psychoanalysis. Art, presented as a deciphering game, finds in this articulation an active character, as opposed to a pure contemplation. On the other hand, playing becomes a form of practice related to creative drives, not only in child psychoanalysis, but in its ability to intervene in formless spaces (transitional, potential, space of illusion), a pillar of the entire analytical clinic. Winnicott develops from this idea a theory of space that summons both the dream and the real : a space in which the dream not only provides an illusory satisfaction, but also creates an illusion of control of the real. Thus, spatialization has effects on the symbolization, on the prepositional genesis of the individual, the matrix of a grammar where the subject gives way to the object from which he emerges and separates. Art as a game is presented, then, with an experience of the formless in which the individual lives in union with the world and with himself, both a reflexive and subjective experience.

Key words : Aesthetics | Playing - Art | Potential space | Formless | Psychoanalysis

Lo que quiere decir jugar según François Zourabichvili y Donald Winnicott

Isabelle Alfandary

PRISMES EA 4398 - Langues, textes, arts et cultures du monde anglophone.
Université Sorbonne nouvelle

This article is, for the time being, only available in Spanish : Lo que quiere decir jugar según François Zourabichvili y Donald Winnicott




Copyright/Permisos : Los Editores de Aesthethika.org mantienen el copyright de Aesthethika. Todos los derechos de los materiales aqui publicados estan reservados. Porciones mínimas de estos escritos pueden ser copiados y citados sin permiso de los editores, siempre y cuando la siguiente nota se adjunte a las copias : "Copyright de Aestethika.org. Copiado con permiso de los Editores". Este permiso es solo válido para un número reducido de copias del material aquí publicado, y sólo para uso académico o didáctico. A tal fin las copias deben ser 1) gratuitas para los estudiantes/ interesados (2) el material copiado debe incluir la nota antedicha y las referencias bibliográficas.


Número Actual
Volumen 17 / Número 2
Editorial
Perspectivas
Juan Jorge Michel Fariña 

Acerca de Three Identical Strangers
La ética profesional, entre la tiranía del saber y el campo normativo
Sebastián Piasek 

Acerca de Three Identical Strangers
Dilemas bioéticos en torno a la experimentación psicológica en los inicios de la vida
Elizabeth Ormart 

Acerca de Three Identical Strangers
Gestos humanos ¿herencia o crianza ?
María Elena Domínguez 

Acerca de Three Identical Strangers
Renegar del agujero en el caldero
Eduardo Laso 

Cine documental y ficciones narrativas sobre justicia y trasplante de órganos
Andrea Donoso Samper 
Boris Julián Pinto Bustamante 
Daniela Alejandra Rey Sánchez 
Guillermo Antonio Jiménez Tobón 
Laura Ximena Ausique Chacón 
Luisa Fernanda Trujillo Guerrero 

De la audición a la escucha
Débora Nakache 
Florencia González Pla 
Juan Jorge Michel Fariña 
Lucía Amatriain 
María Elena Domínguez 
Marta Sipes 
Patricia Alvarez 
Paula Mastandrea 

Borges y el cine : Emma Zunz
Esteban Costa  

Emma Zunz : cuerpo y filiación
Sergio Zabalza 

Minuto Lumière : mediación y azar
Cezar Migliorin 

El film-haiku. Su función metodológica y analítica.
Irene Cambra Badii 
Juan Jorge Michel Fariña 
Nazareno Guerra 
Paula Mastandrea 

Reseña
Hacelo Corto
Débora Nakache 

   

aesthethika // Revista internacional de estudio e investigación interdisciplinaria sobre subjetividad, política y arte

Diseño:www.navetrece.com