ISSN 1553-5053Sitio actualizado en   septiembre de 2022 Visitas: 1161375

Volume 16 / Issue 1
April 2020
Fantasy, Playing and Creation
ISSN 1553-5053


Summary:

The clinical situation experienced during a therapeutic workshop for children allows us here to problematize the approach to the manifestation of unshaped affects in the psychoanalytical setting. The child psychoanalysis, which confronts us to the violence and the chaos of the drives and to the processes through which they organize around an object, helps us understand the vectorization of the drives in the relationship to the other (maternal, transferential). The role of the phantasm, in the child as in the analyst who lets himself play and be surprised, opens up new forms of representation of ourselves, of the other, of the world. The function of surprise and of the unknown seems, thus, fundamental in this work in which the phantasm is organized in the discontinuity that is usually established between the real and our construction of an imaginary continuity of ourselves. This clinical experience with children allows us to finally establish some necessary elements in the psychoanalysis of adults in which the problem of shapelessness seem to organize the transferential relationship. The work of a choreographer and a minimalist musician allows us to further understand the role of the phantasm in the analyst, in his/her approach to the archaic manifestations of affects that cannot be manifested, except through an act, shapelessly.

Key words: Figurability | Choreography | Surprise | Child psychoanalysis | Pulsional violence

Choreographies, cartographies, strokes

The body at stake in figuration
Derek Humphreys

Psicoanalista. Profesor de Psicopatologia Clinica y Psicoanalisis.
Unité Transversale de Recherches Psychogenèse et Psychopathologie UTRPP – EA 4403
Université Sorbonne Paris Nord

This article is, for the time being, only available in Spanish: Coreografías, cartografías, trazos




Copyright/Permisos: Los Editores de Aesthethika.org mantienen el copyright de Aesthethika. Todos los derechos de los materiales aqui publicados estan reservados. Porciones mínimas de estos escritos pueden ser copiados y citados sin permiso de los editores, siempre y cuando la siguiente nota se adjunte a las copias: "Copyright de Aestethika.org. Copiado con permiso de los Editores". Este permiso es solo válido para un número reducido de copias del material aquí publicado, y sólo para uso académico o didáctico. A tal fin las copias deben ser 1) gratuitas para los estudiantes/ interesados (2) el material copiado debe incluir la nota antedicha y las referencias bibliográficas.


Número Actual
Volumen 18 / Número 2
Editorial
Imágenes literarias
Juan Jorge Michel Fariña 

La venganza como rechazo de la responsabilidad
Eduardo Laso; Juan Jorge Michel Fariña 

La otra llave, la poética propia de los cortometrajes de ficción
Luis Camargo 

Literatura en Internet: del algoritmo a la poesía
Brisa Novas Passo 

El mañana de lxs niñxs
Marta Sipes 

Música y derechos: sinfonía de la identidad
Ignacio Trovato 

La cuestión del doble en Ishiguro
Santiago Dechecco 

Bertie y Hamlet, dos príncipes en abismo
Laura Olivares Waisman 

Una nueva perspectiva sobre la gestación subrogada
Paola Salomone 

El Quijote de Orson Welles
Joan Bassa 
Ramon Freixas 

Epílogo
Addio
Néstor A. Braunstein† 

   

aesthethika // Revista internacional de estudio e investigación interdisciplinaria sobre subjetividad, política y arte

Diseño:www.navetrece.com