Sitio actualizado en  septembre 2021  /  Visitas: 1009589  

Volume 17 / Issue 1
April 2021
{{}}
ISSN 1553-5053


Summary :

In 1967 Jean Paul Sartre published in Les temps modernes magazine a recording of a session between Jean Jacques Abrahams and his psychiatrist and analyst, with whom he had been treating for fourteen years, and which he recorded on a tape recorder. In this interview, the patient reproaches the analyst for his lack of responsibility in the task of curing him, and criticizes the use of certain theoretical concepts in order to influence him negatively. The analyst’s response refers to the inconvenience of recording this session and his decision not to continue in the presence of the recording device, jeopardizing his own difficulty in handling the demands and patient resistances. The publication that Sartre decided to carry out is intended to elevate a psychoanalytic session to a paradigmatic example, which in our opinion was undoubtedly disastrous. In the following article, we propose to relieve ethical mistakes, based on the analysis of the position taken by the analyst regarding the handling of transference, to oppose Sartre’s disapproving intention, which precisely should not be Psychoanalysis. On the other hand, in addition to the written, we have updated the script of "The Man with the Tape Recorder" and recreated the representation in a zoom recording.

Key words : Analyst position | Psychoanalysis ethics | Transference management

The Man with the Tape Recorder

Pablo Bronstein en colaboración con Eduardo Laso

This article is, for the time being, only available in Spanish : La posición del analista




Copyright/Permisos : Los Editores de Aesthethika.org mantienen el copyright de Aesthethika. Todos los derechos de los materiales aqui publicados estan reservados. Porciones mínimas de estos escritos pueden ser copiados y citados sin permiso de los editores, siempre y cuando la siguiente nota se adjunte a las copias : "Copyright de Aestethika.org. Copiado con permiso de los Editores". Este permiso es solo válido para un número reducido de copias del material aquí publicado, y sólo para uso académico o didáctico. A tal fin las copias deben ser 1) gratuitas para los estudiantes/ interesados (2) el material copiado debe incluir la nota antedicha y las referencias bibliográficas.


Número Actual
Volumen 17 / Número 2
Editorial
Perspectivas
Juan Jorge Michel Fariña 

Acerca de Three Identical Strangers
La ética profesional, entre la tiranía del saber y el campo normativo
Sebastián Piasek 

Acerca de Three Identical Strangers
Dilemas bioéticos en torno a la experimentación psicológica en los inicios de la vida
Elizabeth Ormart 

Acerca de Three Identical Strangers
Gestos humanos ¿herencia o crianza ?
María Elena Domínguez 

Acerca de Three Identical Strangers
Renegar del agujero en el caldero
Eduardo Laso 

Cine documental y ficciones narrativas sobre justicia y trasplante de órganos
Andrea Donoso Samper 
Boris Julián Pinto Bustamante 
Daniela Alejandra Rey Sánchez 
Guillermo Antonio Jiménez Tobón 
Laura Ximena Ausique Chacón 
Luisa Fernanda Trujillo Guerrero 

De la audición a la escucha
Débora Nakache 
Florencia González Pla 
Juan Jorge Michel Fariña 
Lucía Amatriain 
María Elena Domínguez 
Marta Sipes 
Patricia Alvarez 
Paula Mastandrea 

Borges y el cine : Emma Zunz
Esteban Costa  

Emma Zunz : cuerpo y filiación
Sergio Zabalza 

Minuto Lumière : mediación y azar
Cezar Migliorin 

El film-haiku. Su función metodológica y analítica.
Irene Cambra Badii 
Juan Jorge Michel Fariña 
Nazareno Guerra 
Paula Mastandrea 

Reseña
Hacelo Corto
Débora Nakache 

   

aesthethika // Revista internacional de estudio e investigación interdisciplinaria sobre subjetividad, política y arte

Diseño:www.navetrece.com