Sitio actualizado en  mai 2021  /  Visitas: 977910  

Volume 14 / Issue 1
Abril 2018
(Re) Knottings
ISSN 1553-5053


Summary

The play "The train of 4:30", of 1993, predates several of the works usually mentioned as examples of postmemory. The experience, of which children of missing persons formed part, arose in the framework of a research project carried out between 1991 and 1993 in Argentina and in three other countries in Latin America -Chile, El Salvador and Guatemala- by mental health professionals linked to human rights. This early example would see his postmemorial mark reinforced by the exercises put into play in the workshops held in Argentina, of which those who participated in the work were part. Given its markedly subjective and metaphorical character, "The Train of 4:30" would be presented as an episode linked to the construction of memory but outside of a testimonial or merely conjunctural record. In this sense, his language is fundamentally poetic. Halfway between the beginning of the post-dictatorship, 1983, and the year in which "Los rubios" (2003) was released, the work we present could contribute to the post-memory studies panorama one of the first examples of artistic and collective creation made by children of disappeared.

Keywords : dictatorship | disappeared | theater | postmemory

The Train of 4:30 : Distant, Early Memory

Emiliano Bustos

This article is, for the time being, only available in Spanish : El tren de las 4 y 30 : lejana, temprana memoria




Copyright/Permisos : Los Editores de Aesthethika.org mantienen el copyright de Aesthethika. Todos los derechos de los materiales aqui publicados estan reservados. Porciones mínimas de estos escritos pueden ser copiados y citados sin permiso de los editores, siempre y cuando la siguiente nota se adjunte a las copias : "Copyright de Aestethika.org. Copiado con permiso de los Editores". Este permiso es solo válido para un número reducido de copias del material aquí publicado, y sólo para uso académico o didáctico. A tal fin las copias deben ser 1) gratuitas para los estudiantes/ interesados (2) el material copiado debe incluir la nota antedicha y las referencias bibliográficas.


Número Actual
Volumen 17 / Número 1
Editorial
Series y Desfondamiento
Juan Jorge Michel Fariña 

Prólogo
De cuatro en cuatro
Jean-Claude Milner 

Small Axe
Los 9 del Mangrove
Ignacio Ramírez 
Maiten Rodríguez 

Poco Ortodoxa
Lectura de un posicionamiento subjetivo
Carolina Lizarraga 

The One
El Uno por Uno : entre el amor y la biotecnología
Elizabeth Ormart 

Atypical / The Good Doctor
Cine, series y autismo
Nicoás M. Romero 

“El hombre del magnetófono”
La posición del analista
Pablo Bronstein en colaboración con Eduardo Laso 

El hombre del magnetófono
La violencia de la voz
Carlos Guzzetti 

Contardo Calligaris : In memoriam
PS ! : "La vida eterna sería insoportable" : Un analista en la extimidad
Juan Jorge Michel Fariña 
Mariano Ruano 

Quiero ser quien soy
Torsiones entre la identidad y su derecho en la Serie Ps !
Elizabeth Ormart 

La vida en sus manos
Singularizar una muerte digna
Florencia González Pla 

¿Es la fantasía un delito ?
Ética y ley en la protección de la infancia. Reflexiones sobre paidofilia y pornografía infantil
Gabriela Salomone 

Anticipo de libro
Spoilear el presente : Ver series para ser de nuestra época
Juan Pablo Duarte 

Reseña de libro
Abordajes Psicológicos de la Reproducción Médicamente Asistida
Evelyn Pasquali 

Reseña de libro
"Fragmentos de una memoria Visual. Una propuesta curatorial sobre la obra de Marcelo Brodsky, Albertina Carri y Gabriela Bettini", de Debora Mauas
Florencia González Pla 
Juan Jorge Michel Fariña 

   

aesthethika // Revista internacional de estudio e investigación interdisciplinaria sobre subjetividad, política y arte

Diseño:www.navetrece.com